صفحه اصلی درباره ما::ارتباط با ما
.
 
Skip Navigation Links
.
امکان عضويت براي تمام مخاطبان به عنوان خبرنگار افتخاري در سايت باشگاه خبرنگاران افتخاري آريا فراهم شد. خوانندگان محترم خبرگزاري آريا مي توانند با عضويت در باشگاه خبرنگاران افتخاري خبرگزاري آريا، اخبار خود را براي ما ارسال نمايند تا پس از بررسي و تاييد به نام ارسال کننده در سايت باشگاه منتشر شود.
متن مقاله

سازهاي الکترونيک ابتدايي و پيدايش موسيقي الکترو آکوستيک
نویسنده: -
مترجم:
ارسال کننده: مهرداد تقي زاد
10 ارديبهشت 1390

ارگ الکترونيک به شکلهاي مختلفي ساخته شد اما آنچه به مقدار فراوان بر اوج گيري ساز تاثير گذارد، ثبت حق امتياز ارگ هموند Hammond Organ بود.پس از به ثبت رساندن اين ساز، بيش از 2 ميليون عدد از آن به فروش رفت. با اين حال قطعات موجود براي نواخته شدن با اين ساز چندان يگانه و اختصاصي هم نيستند زيرا موسيقي مناسب براي هر نوع ارگي و در هر سبکي، قابليت اجرا بر روي ارگ الکترونيک را هم دارد.
يک ساز آکوستيک ديگر که با تقويت الکترونيکي از نيروي تازه اي برخوردار شد، گيتار که براي اولين بار در سال 1931 در بازار عرضه شد، سازي است که بعدها به يکي از آلات موسيقي تعيين کننده در موسيقي راک مبدل شد. گيتار اکنون در آثاري با زمينه "کلاسيک" هم شنيده ميشود که نمونه آن اپراي The Knot Garden اثر مايکل تيپت Michael Tippett (1998-1905 از مشهورترين آهنگسازان انگليسي) در سال 1960 است.
پس از جنگ جهاني دوم، سردمداري توليد سازهاي الکترونيک در دست ژاپن قرار گرفت، جايي که توليد مدارهاي جديد فشرده، ارگ الکترونيک را متحول کرد و به خلق سينتي سايزر synthesizer منجر شد، که نه تنها توانست تقريبا در تمام فرمهاي موسيقي پاپ يا تجاري براي خود جايي باز کند، بلکه به ابزاري الهام بخش براي آهنگسازان نوگرايي که در زمينه موسيقي کلاسيک معاصر فعاليت ميکردند مبدل شد.
سينتي سايزر آنالوگ براي اولين بار در سال 1964 پديدار شد و تنها با فاصله 7 سال مدل ديجيتالي آن هم به بازار آمد. اين نوع سازها همچنان رو به پيشرفت و پيچيده تر شدن هستند و ميتوانند طيف وسيعي از اصوات را توليد کنند. در واقع، مدلهاي جديد، کامپيوترهايي تحول يافته اند که اصلا براي توليد صدا به کار ميروند و ميتوانند هر نوع پارامتر صوتي ممکن را شبيه سازي نمايند.
تا جايي که به کامپيوتر مربوط ميشود، عده رو به افزايشي از آهنگسازان به استفاده از آن روي آوردند که يکي از جالب توجه ترين آنها آيانيس زناکيس Iannis Xenakis (2001-1922 آهنگساز و مهندس معمار يوناني/فرانسوي) بوده است. او که نزد دو تن از بزرگان هنر مدرن معماري و موسيقي يعني لوکوربوزيه Le Corbusier (1965-1887 معمار و مهندس شهرساز سويس/فرانسوي) و اوليويه مسيان به کار در زمينه مهندسي و آهنگسازي پرداخته بود، به بيان ساختارهاي رياضي در موسيقي علاقمند شد.
زناکيس غالبا موسيقي خود را بر اساس نظريات رياضي و فيزيک از جمله دنباله فيبوناچي Fibonacci sequence (رشته اعدادي که در آن هر عدد جمع دو عدد قبل است: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, . ...) بنا ميکرد. طبيعتا انجام اين محاسبات پيچيده رياضي با کامپيوتر بسيار سريعتر بود و اين وسيله، ابزاري کارآمد براي او به شمار ميرفت.
در زمينه موسيقي الکترونيک نيز، پس از اينکه پير شفر Pierre Schaeffer ( 1955-1910 آهنگساز فرانسوي) ابداع کننده musique concrète – موسيقي استوديويي تشکيل شده از ترکيب اصوات ضبط شده- اولين اثر تجربي خود را در استوديوي راديويي در پاريس و در سال 1948 به وجود آورد، هزاران اثر با استفاده از نوار مغناطيسي يا magnetic tape به آهنگسازي به وجود آمد. اما از آنجايي که اين شيوه آهنگسازي تنها براي نوار مگنت ميسر بود، به کاربردن کلمه "ساز" در اين مورد کارايي نداشت. در طي سالهاي دهه 50 آهنگسازاني که در استوديوي راديو کولون Cologne Radio کار ميکردند به استفاده از نوسان سازها oscillator، فيلترها و تلفيق کننده ها modulator پرداختند، اما اين بار هم محصول نهايي و کامل تنها بر روي نوار مگنت وجود داشت.
در سراسر دهه 50 و 60 استوديوهاي خاصي در سراسر جهان به آزمايش و تجربه در زمينه موسيقي الکترونيک پرداختند، اما تنها زماني که نتيجه حاصله- در آثاري از اشتوک هاوزن Karlheinz Stockhausen (متولد 1928، آهنگساز بحث برانگيز آلماني)، جان کيج John Cage (1992-1912 آهنگساز و نويسنده نوآور آمريکايي) و پير بوله Pierre Boulez (متولد 1925، آهنگساز و رهبر ارکستر فرانسوي)، قابليت اجراي زنده پيدا کرد، حضور ساز در اين آثار تاييد شد. اين گونه ترکيبي، به عنوان موسيقي الکترو آکوستيک electroacoustic شناخته شد و شيوه ابتکاري و درخشاني که در آثاري چون Répons (واکنش) اثر بوله ديده ميشود ودر آن اصوات زنده ارکسترال تغيير شکل داده و با مهارت به کار برده شده اند، بدون شک بسيار زيبا است. 
 


نام نظردهنده:
پست الکترونیک:
متن نظر: *
نظرات شما:
1

سایر مقاله های ارسالی:
28 فروردين 1390 هنري انيميشن، پل ارتباطي بين طراحي دوبعدي و گرافيک سينمائي
27 فروردين 1390 هنري ونسان ون گوگ (شرحي از زندگي)
24 فروردين 1390 هنري نت هاي موسيقي تحت تاثير تکنولوژي
21 فروردين 1390 علمي عوارض مصرف زياد ويتامين هاي E،B وC
14 فروردين 1390 هنري کمدي الهي در ادبيات جهان
7 فروردين 1390 فناوري اطلاعات چگونه يک آژانس تبليغاتي انتخاب کنيم؟
18 اسفند 1389 هنري روايت در نمايشنامه
17 اسفند 1389 هنري درباره «جدايي نادر از سيمين»؛ معصوميت از دست رفته
15 اسفند 1389 علمي توليد الكتريسيته با كمك نيروى جزر و مد
11 اسفند 1389 سياسي گذري بر خط شکسته
10 اسفند 1389 فرهنگي رازهاى دست دادن
8 اسفند 1389 مديريت پاسخگويي؛ ابزارها و استانداردها
7 اسفند 1389 مديريت سيستم پرداخت بر مبناي عملکرد
6 اسفند 1389 هنري آفرينندگي انسان: آيا هنر براي دين مفيد است؟
30 بهمن 1389 هنري معرفي و توضيح سمفوني
26 بهمن 1389 هنري علائم و نشانه هاي گرافيکي در شهر
19 بهمن 1389 هنري نگاهي به موسيقي بيد مجنون
16 بهمن 1389 هنري تئاتر،تاثير،طراح صحنه
12 بهمن 1389 مديريت جانشين پروري؛ کليد نجات در بحران استعدادها
4 بهمن 1389 هنري اثرات روحي و رواني موسيقي
1 2
Copyright © 2004-2008 Arya Youth Analysts Clup, All rights reserved.